Naar aanleiding van kritische vragen van enkele buurtbewoners over het resultaat van de wegwerkzaamheden in de Sint-Apollonialaan, geven we bijkomende toelichting.

Het gemeentebestuur koos voor de meest kostenefficiënte oplossing om de levensduur van het wegdek van de Sint-Apollonialaan met enkele jaren te verlengen. Zo zit er een rioleringsproject in de pijplijn dat leidt tot een volledige herinrichting van deze straat. Op dit ogenblik zitten we nog in de fase van het voorontwerp. We vermoeden dat de effectieve werkzaamheden binnen een drie- à viertal jaar starten. Eind april, zeer recent dus, ontvingen we van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) de definitieve toezegging voor de subsidies.

Keuze voor bestrijking

Met het oog op deze volledige vernieuwing lieten we slechts een bestrijking uitvoeren. Dit hield in dat  de aannemer de aanwezige putten in het wegdek opvulde om er vervolgens een dun laagje vloeibare asfalt over aan te brengen. Vervolgens werden er hierover steentjes uitgestrooid die in het nieuwe wegdek ingewerkt moeten raken.

Steentjes

Deze steentjes verzekeren de stevigheid van de bestrijking en zorgen voor de stroefheid van het wegdek. Deze stroefheid is nodig om te lange remafstanden te vermijden. Pas na een bepaalde periode mogen de steentjes verwijderd worden. Inmiddels is hiervoor al één veegbeurt uitgevoerd, er volgen zeker nog een tweede en mogelijke nog een derde reiniging van het wegdek. Totdat alle steentjes verwijderd zijn, is het belangrijk om uiterst voorzichtig te rijden wegens het slipgevaar.

Niet alle putten weg

We stelden jammer genoeg vast dat niet alle putten in het wegdek verdwenen zijn. De aannemer kreeg al de opdracht om deze slordigheden tijdens de uitvoering zo snel mogelijk recht te zetten. De meerdere oneffenheden ter hoogte van het kruispunt met de Keirlandse Zillen zullen hier niet mee opgelost geraken. Dit gebeurt pas bij de volledige vernieuwing van de Sint-Apollonialaan.

Kosten?

De keuze voor een kostenefficiënte oplossing betekent een besparing van 90 000 euro. De bestrijking nu kost 54 000 euro, terwijl het volledig affrezen en vernieuwen van de asfaltlaag minstens 144 000 euro had gekost. Gezien het toekomstige vernieuwingsproject was deze hogere investering niet te verantwoorden.